Saturday, October 1, 2011

إعادة

النهاردة أول أكتوبر 2011 يعني بالتحديد فات على خلع مبارك 7 شهور و 20 يوم. 

نرجع بالزمن قيمة 60 سنة كدة و نفتكر الانقلاب العسكري سنة 1952. بان الانقلاب انه بداية عصر من التفتح على العالم و النهضة و وقف الفساد اللي كان أيام الملك, لكن بالفعل أدى ذلك ل-60 سنة من أسوء ما شهده التاريخ المصري من تفشدي للفساد و قمع للحريات.

أنا بالصلاة على النبي همسك شوية أحداث حصلت و نعمل مقارنة باللي بيحصل دلوقتي.

التاريخ على مدى ال-60 عام الماضية تم تجميعه و ضغطه في شريط و يتم إعادة تشغيله على مدار البضع شهور الماضية. هبدأ بعبد الناصر و قد ايه ان الناس كانت مبسوطة بيه و انه عمل "هيبة" لمصر في الوطن العربي.. ده يساوي عندنا من 11 فبراير ل-9 مارس. بعد كدة جات النكسة و عبد الناصر جاب ورا. ده عندنا من 9 مارس ل-28يونيو في الحالتين الشعب فضل يحب اللي بيعمل البلاوي.

ندخل بقى في السادات.. السادات مكنتش الناس مرحبة بيه في الأول بعد كدة بدأ يعمل حاجات تبسط الناس زي ما عندنا ورولنا مبارك في القفص و الرغي الفاضي ده. وده يا اولاد زي ما السادات دخل الحرب و طلع بطل في مصر و عرة عند بعض العرب.

ابن المخلوعة بقى استمر على نهج السادات في الطبطبة على الصهاينة, المقابل له كان الموقف الهزيل من المجلس العسكري تجاه معبر رفح و تجاه الضباط اللي اتقتلوا على الحدود. مبارك برضو عى نهج السادات لعب جامد بقانون الطوارئ, طبعا مش محتاج أقول حاجة على ديه. 

الحمد لله كانت نهاية مبارك زي الهباب و مرمي في المزرعة دلوقتي. في حاجات طبعا المجلس عملها لم يكن لها سابق و لم يجرء أي رئيس انه يعملها زي المحاكمات العسكرية للمدنيين و فانون تجريم الاضرابات.

أنا ليه كاتب الموضوع ده؟ لأن التسلسل ده سيؤدي لنتيجة واحدة فقط.. 25 يناير أخرى.  الموجة الثورية قامدة لا محالة. أنا متفائل, تفائلوا.

استقيوموا يرحمكم الله

No comments:

Post a Comment