Tuesday, July 19, 2011

للثورة ثوار يحمونها


أنا لفت انتباهي جرافيتي على جانب من جوانب مجمع التحرير بيقول كدة.. الجرافيتي ده عبقري و للأسف هيتشال مع فتح المجمع.

يعني ايه للثورة ثوار يحمونها؟ أنا شخصيا فسرتها من منطلقين.. أول منطلق ان في حاجة اسمها "الثورة المضادة" مفيش حد غير المجلس العسكري اللي يعرف ديه ايه و وراها مين و بتدهف لايه. و من الواضح ان المجلس مش بيعمل أي حاجة فا الناس على طريقة اللجان الشعبية قرروا يحموا الثورة. المنطلق التاني هو ان المجلس مش بيحقق مطالب الثورة فا الناس قررت تحمي المطالب و ترجع الميدان.

انبارح كنت في تويت ندوة عن المبادرات الثورية و كان علاء عبد الفتاح جايب ناس بتتكلم من عدة مبادرات. المبادرات كانت فوق الممتازة بس مش ده اللي عجبني.. أنا ذهلت لما علاء فتح باب لمشاركة مبادرات أو أفكار مبادرات و هنا بان عبقرية الشعب المصري و رغبته فعلا انه يحمي ثورته.

تعاملنا مع الثورة الآن عامل زي تعامل الآباء مع المولود الجديد. بيكونوا عايزينه يطلع عنده بعض المميزات بس مش بيكونوا عارفين ازاي بالضبط يقدروا يوجدوها جواه. بس بيكون في حالة من التخبط الحذر و دايما بتلاقي الأم أو الأب بيلفوا وراه خايفين يتعور. و مع الوقت التعامل يصبح في نطاق أسهل و مفيش قلق قد ما بتكون  متطورة/مركبة.


بتكلم مع والدي كتير في نوعية الناس أو "الثوار" اللي في الميدان.. أنا مش شايف ان ده موضوع المفروض يكون فيه نقاش. الناس مش بشاكلهم أو شوغلانتهم, الناس اللي بتحمي الثورة نازلة بدافع جواها مخليها بترمي نفسها بدون تفكير قدام أي قنبلة غاز و بتروح تنرقع شمس الله الحارقة طول اليوم في لجنة شعبية عشان يحموا اخواتهم اللي نايمين في خيامهم جوا.

حماية الثورة مش بالقعاد في البيت و انتقاد الناس اللي في الميدان و الحكم انهم مش يفهموا.. عندك حاجة تضيفها انزلهم, معندكش جزاك الله خيرا.

استقيموا يرحمكم الله 

1 comment: